Beschermingsbewind

Beschermingsbewind is bedoeld voor mensen die door hun lichamelijke of geestelijke toestand tijdelijk of blijvend niet in staat zijn om hun financiële belangen te behartigen.

Algemeen

De kantonrechter benoemt een professionele bewindvoerder om de financiën te beheren voor mensen die niet (langer) in staat zijn dit zelf te doen. Wanneer deze beschermingsmaatregel uitgesproken wordt zal de bewindvoerder bij Stabilum belast worden met de taak om de onder bewind gestelde goederen te beheren. De onderbewindstelling kan geschieden op verzoek van de betrokkene zelf, diens echtgenoot, bloedverwant, voogd, curator of de officier van justitie.

Intake

Na aanmelding vindt de intake binnen 3 dagen plaats. Tijdens dit intakegesprek maken we kennis met elkaar en wordt de persoonlijke situatie van cliënt geïnventariseerd. Indien er geconstateerd wordt dat de noodzaak voor bewindvoering bestaat worden, na wederzijds goedvinden, de benodigde formulieren ingevuld en ondertekend. Dit is de start van onze samenwerking!

Onze cliënten krijgen het werkproces, de beroeps- en gedragscode en de klachtenregeling overhandigd. Daarnaast ontvangen zij ook de omschrijving van de taken van een bewindvoerder, zodat voor cliënt duidelijk wordt wat hij van ons mag verwachten.

Aanvraag

Samen met cliënt sturen we de aanvraag met bijbehorende stukken op naar de rechtbank. De cliënt ontvangt vervolgens een uitnodiging en een nota van de rechtbank om de griffiekosten te voldoen. Zodra de rechtbank het verzoek tot onderbewindstelling heeft goed gekeurd zijn wij officieel gemachtigd om te starten met onze werkzaamheden.

Start

De bewindvoerder neemt de financiële administratie uit handen en is vanaf nu verantwoordelijk voor het beheer hiervan. Er worden (nieuwe) bankrekeningen geopend op naam van cliënt, zoals een beheer- en leefgeldrekening. Ook worden instanties aangeschreven met het verzoek om het adres van cliënt te wijzigen naar het postadres van Stabilum. We halen alle ontvangen post dagelijks op. De brieven en mailberichten archiveren wij in het digitale dossier van de cliënt.

Uitvoering

Er zal gekeken worden naar de inkomstenbron van cliënt en  uitgezocht worden of cliënt eventueel recht heeft op meer inkomsten, zoals bijvoorbeeld toeslagen. Wanneer dit geconstateerd wordt vragen wij dit aan voor onze cliënt. Tegelijkertijd brengen we de schulden in kaart en waar mogelijk trachten wij betalingsregelingen te treffen. Wanneer de schulden dusdanig opgelopen zijn dat wij de oplossing niet kunnen creëren melden we de cliënt aan bij de schuldhulpverlening van de betreffende gemeente. We zullen in dat geval samenwerken met de schuldhulpverlener. De inkomsten en uitgaven zullen in kaart worden gebracht om verwerkt te worden in een budgetplan. De inkomsten komen binnen op de beheerrekening, waar de vaste lasten van betaald zullen worden. Een vast bedrag aan leefgeld zullen we maandelijks overmaken op de leefgeldrekening.

Tarieven

De tarieven van bewindvoerders worden jaarlijks vastgesteld door het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Voor cliënten die het zelf niet kunnen bekostigen bestaat de mogelijkheid om bijzondere bijstand aan te vragen bij uw gemeente. Wij begeleiden en ondersteunen u bij deze aanvraag.